An analysis of the choice of higher education in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0056

Keywords:

Demand for higher education, Heterogeneous human capital, Determinants of access to higher education

Abstract

The aim of this paper is to evaluate the factors conditioning the choice of type of higher education course in Brazil. Based on data from the 2000 and 2010 Demographic Censuses and the Higher Education Synopsis from2000, we model the choice of course by the individual using the conditional logit model. The variables that affect this choice are: individual and family characteristics; candidate-vacancy relationship (competition) and course duration; income (mean and variability) and unemployment. This analysis is done for the total number of individuals with the age required for college entrance examination in the year 2000. The results indicated that expected yields, unemployment rate and the wage variability of careers only influence the individuals of the highest quartile. On the other hand, competition in the selective process has a greater impact on the choice of individuals in the lower distribution quartile.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AGUAS, M.; MACHADO, D. C. Secondary vocational education and earnings in Brazil. In: II ENCONTRO DE ECONOMIA APLICADA. Anais...Juiz de Fora-MG: UFJF, 2016. Disponível em: http://www.ufjf.br/encontroeconomiaaplicada/files/2016/05/artigo89economiasocialetrabalho_identificado.pdf.

ALTONJI, J. G. The demand for and return to education when education outcomes are uncertain. Journal of Labor Economics, v. 11, n. 1, p. 48-83, 1993.

ALTONJI, J. G.; BLOM, E.; MAGHIR, C. Heterogeneity in human capital investments: high school curriculum, college major, and careers. Cambridge, MA: NBER, 2012 (Working Paper NBER, n. 17985).

BARTALOTTI, O.; MENEZES FILHO, N. A relação entre o desempenho da carreira no mercado de trabalho e a escolha profissional dos jovens. Economia Aplicada, São Paulo, v. 11, n. 4, p.487- 505, 2007.

BERGER, M. C. Predicted future earnings and choice of college major. Industrial and Labor Relations Review, v. 41, n. 3, p.418-429, Apr. 1988.

CAMERON, A. C.; TRIVERDI, P. K. Microeconometrics. New York: Cambridge University Press, 2005.

CARVALHO, M. M. A educação superior no Brasil: o retorno privado e as restrições ao ingresso. Sinais Sociais, Rio de Janeiro, v. 5, n. 15, p. 82-111, 2011.

CASARI, P. Retorno esperado e escolha profissional: fatores associados à escolha da carreira dos alunos da Universidade de São Paulo. Dissertação (Mestrado em Economia) –Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2006.

EMILIO, D. R.; BELLUZZO JUNIOR, W.; ALVES, D. C. O. Uma análise econométrica dos determinantes do acesso à Universidade de São Paulo. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 34, n. 2, p. 275-306, 2004.

DURU, M.; MINGAT, A. Comportement des bacheliers: modèle de choix de disciplines. Revue Consommation, v. 34, p. 245-262, 1979.

FREEMAN, R. B. A cobweb model of the supply and starting salary of new engineers. Industrial and Labour Relations Review, v. 30, n. 2, p. 236-48, 1976.

IBGE – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística. Documentação dos microdados da amostra – Censo Demográfico 2000. Rio de Janeiro, novembro 2002.

_________. Documentação dos microdados da amostra – Censo Demográfico 2010. Rio de Janeiro, abril 2011.

INEP. Tabelas da Sinopse Estatística da Educação Superior – Graduação. 2012. Disponível em: http://inep.gov.br/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior. Acesso em: ago. 2018.

MACHADO, C.; SZERMAN, C. Centralized admission and the student-college match. Bonn: IZA, Sep. 2016 (Discussion Paper n. 10251).

MENDES JUNIOR, A. A. F. Uma análise da progressão dos alunos cotistas sob a primeira ação afirmativa brasileira no ensino superior: o caso da Universidade do Estado do Rio de

Janeiro. Ensaio: Avaliação de Políticas Públicas Educacionais, Rio de Janeiro, v. 22, n. 82, p. 31-56, 2014.

GOUVEIA, A. J. Origem étnica e situação socioeconômica dos estudantes matriculados em diferentes áreas de estudo nas universidades de São Paulo. América Latina, ano 13, n. 4, p. 33-48, 1970.

LI, L. D.; CHAGAS, A.L.S. Efeitos do SISU sobre a migração e a evasão estudantil. In: XV ENCONTRO NACIONAL DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ESTUDOS REGIONAIS E URBANOS. Anais... São Paulo: Aber, 2017. Disponível em: http://sisconev.com.br/Uploads/ENABER17/Trab01570036202017006_000000.pdf.

MCFADDEN, D. Conditional logit analysis of qualitative choice behaviour. In: INTERNATIONAL CONFERENCE ON SPATIAL INFORMATION THEORY. Proceedings… Bastad, Sweden, 1973.

MONT’ALVÃO, A. Estratificação educacional no Brasil do século XXI. Dados – Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v.54, n.2, p. 389-430, 2011.

MONTMARQUETTE, C.; CANNINGS, K.; MAHSEREDJIAN, S. How do young people choose college majors? Economics of Education Review, v. 21, n. 6, p. 543-556, Dec. 2002.

NOGUEIRA, C. M. M. Escolha racional ou disposições incorporadas: diferentes referenciais teóricos na análise sociológica do processo de escolha dos estudos superiores. Estudos de Sociologia, v. 2, n. 18, 2012.

PAGLIN, M.; RUFOLO, A. Heterogeneous human capital, occupational choice, and male-female earnings differences. Journal of Labor Economics, Chicago, v. 8, n. 1, p. 123-144, 1990.

PAUL, J.-J.; SILVA, N. V. Conhecendo o seu lugar: a auto-seleção na escolha de carreira. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v.14, n. 1, p. 115-130, 1998.

SCHWARTZMAN, S. Aprendendo com os erros e acertos do passado: pontos essenciais para a definição de políticas públicas de Educação Superior. In: III CONGRESSO BRASILEIRO DE EDUCAÇÃO SUPERIOR PARTICULAR. Anais... Florianópolis: Fórum das Entidades Representativas

do Ensino Superior Particular, abril 2010.

SOARES, F. L. B. A escolha no ensino superior: fatores de decisão. 2007. 126 f. Dissertação (Mestrado em Economia) – Faculdade de Ciências Econômicas, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2007.

SILVA, D.F. C. da; NETO, R.M.S. Escolhas de carreiras universitárias e mercado de trabalho: uma análise da influência dos incentivos econômicos. Nova Economia, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 519-552, set./dez. 2015.

Published

2018-06-11

How to Cite

Martins, F. dos S., & Machado, D. C. (2018). An analysis of the choice of higher education in Brazil. Brazilian Journal of Population Studies, 35(1), 1–24. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0056

Issue

Section

Original Articles