Living and health conditions of public basic education teachers, economic providers for their families during the Covid-19 pandemic, in Minas Gerais

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0226

Keywords:

Women working, Family relations, Teaching, COVID-19

Abstract

The objective was to analyze differences in living and health conditions of teachers who are the main providers for their household compared to co-providers during the COVID-19 pandemic. The cross-sectional study was carried out in 2020, through an online form sent to teachers of public schools in the state of Minas Gerais, Brazil. The dependent variable was whether or not they were their family’s main provider (main provider vs. co-provider) and independent variables were grouped into sociodemographic, occupational, health status and behaviors. Only women’s data were analyzed and logistic regression was estimated. Among the 12,817 participating female schoolteachers, 47.2% declared to be the main providers. In this subgroup, there was a predominance of older women, who lived without a partner, with children and, in general, these teachers presented worse socioeconomic conditions, greater accumulation of work and less healthy behaviors. The results of the present study allow to identify disadvantages in living and health conditions of female schoolteachers who are the main financial providers of their families compared to co-providers.

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Author Biographies

Rose Elizabeth Cabral Barbosa, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros-MG, Brasil

Rose Elizabeth Cabral Barbosa é doutoranda do Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.

Amanda Steffane Gomes de Jesus, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros-MG, Brasil

Amanda Steffane Gomes de Jesus é discente do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros.

Daniela Nogueira Fonseca Costa, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros-MG, Brasil

Daniela Nogueira Fonseca Costa é discente do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros.

Elke Oliveira Santos, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros-MG, Brasil

Elke Oliveira Santos é discente do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros.

Natália Costa Soares, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros-MG, Brasil

Natália Costa Soares é discente do curso de Odontologia da Universidade Estadual de Montes Claros.

Yessa Nathany Oliveira Netto de Jesus, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros-MG, Brasil

Yessa Nathany Oliveira Netto de Jesus é discente do curso de Educação Física Bacharelado da Universidade Estadual de Montes Claros.

Giovanni Campos Fonseca, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Montes Claros-MG, Brasil

Giovanni Campos Fonseca é doutor em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor do curso de graduação em Administração da UFMG, campus Montes Claros e do Mestrado Associado UFMG/Unimontes em Sociedade, Ambiente e Território.

Ada Ávila Assunção, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Ada Ávila Assunção é pós-doutora em Saúde Pública pela Fundação Oswaldo Cruz e doutora em Ergonomia pela École Pratique Des Hautes Études. Professora da Faculdade de Medicina e do Programa de Pós-graduação em Saúde Pública da Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Desirée Sant’Ana Haikal, Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), Montes Claros-MG, Brasil

Desirée Sant’Ana Haikal é doutora em Odontologia em Saúde Coletiva pela Faculdade de Odontologia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professora do curso de graduação em Odontologia e do Programa de Pós-graduação em Ciências da Saúde da Universidade Estadual de Montes Claros.

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Published

2022-12-16

How to Cite

Cabral Barbosa, R. E., Gomes de Jesus, A. S., Nogueira Fonseca Costa, D., Oliveira Santos, E., Costa Soares, N., Oliveira Netto de Jesus, Y. N., Campos Fonseca, G., Ávila Assunção, A., & Sant’Ana Haikal, D. (2022). Living and health conditions of public basic education teachers, economic providers for their families during the Covid-19 pandemic, in Minas Gerais. Brazilian Journal of Population Studies, 39, 1–20. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0226

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