Educational trajectories as evidence of the quality of Brazilian basic education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0167

Keywords:

Right to education, Quality of education, Educational trajectories, Longitudinal data, Basic education, School census

Abstract

According to the Federal Brazilian Constitution, the right to education means that all children had access to a school, and remained there for the legally determined time and, acquired the knowledge and skills necessary for full adult life. This paper focuses on the analysis of students’ permanence in school, an essential condition for learning represented here by their educational trajectories. The School Census longitudinal data, from 2007 to 2015 were used to analyze the student’s educational trajectories classified into three types: regular; with few irregularities; and with many irregularities. The results show that some social groups are much more prone to having a regular trajectory, and others to having grade repetition or being out of school after few years. A large proportion of black boys have trajectories with many irregularities. In addition, this paper shows that the Basic Education Development Index (IDEB, acronym in Portuguese) – the official index for measuring the quality of education in the municipalities – can reach a high value even if many students have irregular trajectories. This evidenced the selectivity effect embedded in this indicator. This paper suggests the incorporation of educational trajectories into the indicator to monitor the quality of education in Brazilian municipalities.

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Author Biographies

José Francisco Soares, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

José Francisco Soares é pós-doutor em Educação pela University of Michigan, Ann Arbor, e doutor em Estatística pela University of Wisconsin, Madison. Professor emérito da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Dedica-se à pesquisa educacional na área de avaliação e da análise dos indicadores síntese, principalmente os referentes às desigualdades nos resultados educacionais.

Maria Teresa Gonzaga Alves, Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Belo Horizonte-MG, Brasil

Maria Teresa Gonzaga Alves é doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) e mestre em Sociologia pela Universidade de São Paulo (USP). Professora associada do Departamento de Ciências Aplicadas à Educação (Decae), da Faculdade de Educação da UFMG. Líder do Núcleo de Pesquisa em Desigualdades Escolares (Nupede).

José Aguinaldo Fonseca, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte-MG, Brasil

José Aguinaldo Fonseca é mestre em Estatística Espacial pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). Professor da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), nos cursos de Administração, Sistemas de Informação e Engenharias. Consultor na área da Educação, com análise de questões usando a Teoria de Resposta ao Item (TRI).

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Published

2021-09-01

How to Cite

Soares, J. F., Alves, M. T. G., & Fonseca, J. A. (2021). Educational trajectories as evidence of the quality of Brazilian basic education. Brazilian Journal of Population Studies, 38, 1–21. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0167

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Original Articles