Family background and school performance: an approach with binary variables from SARESP results
DOI:
https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0077Keywords:
Proficiency in mathematics. Family income. Maternal education. SARESP. Binary variables.Abstract
This study researches the impact of outside school factors on individuals’ schooling. Income and maternal schooling are taken into consideration when measuring the effect of familiar aspects on students’ performance in Mathematics. Therefore, we used data referring to the Mathematics grade of students in 3rd year High School, and the answers provided by their parents for the socioeconomic questionnaire, applied by SARESP in its 2013 edition. Models with binary variables are proposed and estimates for parameters are obtained with SPSS. Results show that students from families with higher incomes indicate better educational performance, but there are restrictions. The level of maternal education positively influences student’s performance, but is limited to appropriate proficiency levels.
Downloads
References
ALVES, M. T. G.; SOARES, J. F. O efeito das escolas no aprendizado dos alunos: um estudo com dados longitudinais no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 34, n. 3, p. 527-544, set./dez. 2008.
BARBOSA, M. E. F.; FERNANDES, C. A escola brasileira faz diferença? Uma investigação dos efeitos da escola na proficiência em matemática dos alunos da 4ª série. In: CRESO, F. (org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001. p. 155-172.
BARROS, R.; MENDONÇA, R. O impacto de gestão escolar sobre o desempenho educacional. Research Department Publications 3000, Inter-American Development Bank, Research Department, 1997. Disponível em: http://www.iadb.org/res/publications/pubfiles/pubR-301.pdf. Acesso em: 28 set. 2016.
COLEMAN, J.; CAMPBELL, E.; HOBSON, C.; MCPARTLAND, J.; MOOD, A.; WEINFELD, F.; YORK, R. Equality of educational opportunity. Washington, DC: National Center for Educational Statistics, 1966. Disponível em: http://files.eric.ed.gov/fulltext/ED012275.pdf>. Acesso em: 30 set. 2016.
FERRÃO, M. E.; BELTRÃO, K. I.; FERNANDES, C.; SANTOS, D.; SUÁREZ, M.; ANDRADE, A. do C.O Saeb – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Básica: objetivos, características e contribuições na investigação da escola eficaz. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 18, n. 1/2, p. 111-130, jan./dez. 2001.
FRANCO, A. M. P.; MENEZES FILHO, N. Uma análise de rankings de escolas brasileiras com dados do SAEB. Estudos Econômicos, São Paulo, v. 42, n. 2, p. 263-283, abr./jun. 2012.
GELMAN, A.; CARLIN, J. B.; STERN, H. S.; RUBIN, D. B. Bayesian data analysis. 2. ed. Washington, DC: Chapman & Hall, 2009.
GUJARATI, D. Econometria básica. 3. ed. São Paulo: Makron Boooks, 2000.
HARDY, M. A. Regression with dummy variables. Newbury Park: Sage Publications, 1993.
JESUS, G. R. de; LAROS, J. A. Eficácia escolar: regressão multinível com dados de avaliação em larga escala. Avaliação Psicológica, Campinas, v. 3, n. 2, p. 93-106, nov. 2004.
PALERMO, G.; SILVA, D. B. do N.; NOVELLINO, M. S. F. Fatores associados ao desempenho escolar: uma análise da proficiência em matemática dos alunos do 5º ano do ensino fundamental da rede municipal do Rio de Janeiro. Revista Brasileira de Estudos de População, Rio de Janeiro, v. 31, n. 2, p. 367-394, jul./dez. 2014.
RIANI, J. de L. R.; RIOS-NETO, E. L. G. Background familiar versus perfil escolar do município: qual possui maior impacto no resultado educacional dos alunos brasileiros? Revista Brasileira de Estudos de População, São Paulo, v. 25, n. 2, p. 251-269, jul./dez. 2008.
RIOS-NETO, E. L. G.; CÉSAR, C. C.; RIANI, J. de L. R. Estratificação educacional e progressão escolar por série no Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, Rio de Janeiro, v. 32, n. 3, p. 395-415, dez. 2002.
SÃO PAULO (Estado). Secretaria da Educação. Fundação para o Desenvolvimento da Educação – FRD. Relatório pedagógico SARESP 2013 – Matemática. São Paulo: Secretaria da Educação do Estado de São Paulo, 2013.
SOARES, J. F.; COLLARES, A. C. M. Recursos familiares e o desempenho cognitivo dos alunos do ensino básico brasileiro. Dados: Revista de Ciências Sociais, Rio de Janeiro, v. 49, n. 3, p. 615-650, 2006.
SOARES, J. F.; CÉSAR, C. C.; MAMBRINI, J. Determinantes de desempenho dos alunos do ensino básico brasileiro: evidências do SAEB de 1997. In: CRESO, F. (org.). Avaliação, ciclos e promoção na educação. Porto Alegre: Artmed Editora, 2001. p. 121-153.
SOARES, T. M.; MENDONÇA, M. C. M. Construção de um modelo de regressão hierárquico para os dados do Simave-2000. Pesquisa Operacional, v. 23, n. 3, p. 421-441, set./dez. 2003.
TRIOLA, M. F. Introdução à estatística. 10. ed. Rio de Janeiro: LTC, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Papers published in Rebep are original and protected under the Creative Commons attribution-type license (CC-BY). This license allows you to reuse publications in whole or in part for any purpose, free of charge, even for commercial purposes. Any person or institution can copy, distribute or reuse the content, as long as the author and the original source are properly mentioned.