Illiteracy of the Brazilian population in Giorgio Mortara’s analyses of the 1940 census

Authors

DOI:

https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0213

Keywords:

Illiteracy, Demographic history, Demographic census

Abstract

This article presents analyses by Giorgio Mortara on the information from the Brazilian population census carried out in 1940 referring specifically to illiteracy in the Federal District (Rio de Janeiro) and in the municipality of São Paulo. Mortara was born in Italy, where he graduated and established himself as a recognized statistician, and in 1939 moved to Brazil, where he significantly contributed to the constitution of the IBGE (Brazilian Institute of Geography and Statistics) and to Brazilian demographic studies. Several of his studies are devoted to the analysis of results of the Brazilian census surveys and are widely cited and well known in the country. This article, however, focuses on some analyses elaborated by the author regarding illiteracy, which were published in the Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos in 1945 and are rarely mentioned in the literature on the subject. In these studies, the author identifies aspects and trends that had not yet become part of the analytical repertoire in the period. This is the case of the observation of more pronounced literacy in younger generations, the lower illiteracy rate trend among girls and the index differences regarding the color category.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natália Gil, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre-RS, Brasil

Natália Gil é pedagoga e historiadora, doutora e mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (USP). Professora e pesquisadora na Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS).

References

BARBOSA, R. Reforma do ensino primário e várias instituições complementares da instrução pública. Obras completas de Rui Barbosa. Rio de Janeiro: Ministério da Educação e Saúde, 1947. v. X, tomos I.

BERQUÓ, E. S.; BERCOVICH, A. M. Redescobrindo o Brasil: viagem à demografia de Giorgio Mortara. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 2, n. 2, p. 21-38, 1985.

CARVALHO, J. A. M. de; WOOD, C. H.; ANDRADE, F. C. D. Notas acerca das categorias de cor dos censos e sobre a classificação subjetiva de cor no Brasil: 1980/90. Revista Brasileira de Estudos de População, v. 20, n. 1, p. 29-42, jan./jun. 2003.

CARVALHO, M. P. de. Mau aluno, boa aluna? Como as professoras avaliam meninos e meninas. Estudos Feministas, ano 9, p. 554-574, 2º semestre 2001.

CARVALHO, M. P. de. Quem são os meninos que fracassam na escola? Cadernos de Pesquisa, v. 34, n. 121, p. 11-40, jan./abr. 2004a.

CARVALHO, M. P. de. O fracasso escolar de meninos e meninas: articulações entre gênero e cor/raça. Cadernos Pagu, n. 22, p. 247-290, 2004b.

FARIA FILHO, L. M. de. Instrução elementar no século XIX. In: LOPES, E. M. T.; FARIA FILHO, L. M.; VEIGA, C. G. 500 anos de educação no Brasil. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003. p. 135-150.

FERRARO, A. R. História inacabada do analfabetismo no Brasil. São Paulo: Cortez, 2009.

FREITAS, M. A. T. de. O que dizem os números sôbre o ensino primário. São Paulo: Melhoramentos, 1937.

GIL, N. de L. Estatísticas da escola brasileira: um estudo sócio-histórico. Curitiba: Appris, 2019.

GIL, N. de L.; HAWAT, J. E. O tempo, a idade e a permanência na escola: um estudo a partir dos livros de matrícula (Rio Grande do Sul, 1895-1919). História da Educação, v. 19, n. 46, p. 19-40, maio-ago. 2015.

GIL, N. de L.; PRÉVOST, J.-G. Giorgio Mortara, statisticien des deux mondes. Estatística e Sociedade, n. 2, p. 224-236, nov. 2012.

GOUVEIA, M. C. S. de. Tempos de aprender: a produção histórica da idade escolar. Revista Brasileira de História da Educação, n. 8, p. 265-289, jul.-dez. 2004.

MORTARA, G. Alfabetização e instrução no Distrito Federal. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. VI, n. 16, p. 44-65, out. 1945a.

MORTARA, G. Alfabetização e instrução no município de São Paulo. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. VI, n. 17, p. 243-256, nov. 1945b.

ROSEMBERG, F.; PIZA, E. Analfabetismo, gênero e raça no Brasil. Revista USP, n. 28, p. 110-121, dez.-fev. 1995-1996.

SANTOS, M. A. M. Giorgio Mortara - A excelência em demografia chega ao IBGE. In: IBGE. Giorgio Mortara: ampliando os horizontes da demografia brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2007. p. 11-22.

SENRA, N. História das estatísticas brasileiras: estatísticas desejadas (1822-1889). Rio de Janeiro: IBGE, 2006. v. 1

SENRA, N. de C. Na questão da formação do estatístico, algumas atuações de Giorgio Mortara. In: IBGE. Giorgio Mortara: ampliando os horizontes da demografia brasileira. Rio de Janeiro: IBGE, 2007. p. 23-27.

SCHWARCZ, L. M. O espetáculo das raças: cientistas, instituições e questão racial no Brasil - 1870-1930. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.

UNESCO. L’analphabétisme dans divers pays: étude statistique préliminaire sur la base des recensements effectués depuis 1900. Paris: Unesco, 1953.

VEIGA, C. G. A produção da infância nas operações escriturísticas da administração da instrução elementar no século XIX. Revista Brasileira de História da Educação, n. 9, p. 73-108, jan.-jul. 2005.

Published

2022-09-12

How to Cite

Gil, N. (2022). Illiteracy of the Brazilian population in Giorgio Mortara’s analyses of the 1940 census. Brazilian Journal of Population Studies, 39, 1–15. https://doi.org/10.20947/S0102-3098a0213

Issue

Section

Reviews